Thursday, April 24, 2014

Perbualan Antara Sahabat II

Shuaib : Adakah Perbendaharaan Negara mengamalkan sistem perbankan rizab pecahan didalam urusan pinjaman perumahannya?

Zakaria : Perbendaharaan Negara tidak boleh mengamal sistem perbankan rizab pecahan sebab mereka bukan peminjam, penerima deposit dan pengendali akaun semasa dengan buku cek. Perbankan Rizab pecahan hanya boleh dibuat oleh institusi yang boleh membuat tiga perkara tersebut secara serentak.

Shuaib : Pemerintah mampu membuat tiga perkara itu melalui Bank Pusatnya. Mereka faham kesan buruk cetakan wang palsu. Mengapa mereka benarkan sistem bank membuat perkara yang sama kesannya saperti mencetak wang palsu dalam sebuah negara?

Zakaria: Sekiranya ulama benar-benar faham sistem ini, ia akan ditegah diatas sifat gharar kubra, menjurus kepada memakan harta tanpa haq, dan menindas golongan dhaif, dan menidak beberapa Maqasid Syariah.



Kita tidak soal penggunaan sistem fiat ini secara sementara menunggu penghasilan sistem yang lebih baik dan adil. Kita soal penerimaan sistem fiat secara ‘permanent’ atau kekal tanpa ada usaha untuk mengubahnya atau memberi sokongan kepada mereka yang berusaha untuk mencapai sistem yang lebih baik dan adil.

Ulama akan disoal sebab enggan memahami, dan memberi peluang orang yang bukan kerajaan untuk memberi keterangan untuk mereka memahami. Kerajaan akan disoal diatas kefasikan. Kita akan disoal kerana kurang usaha untuk menegak kebenaran. Siapa yang kaya atas sistem fasik ini juga akan menerima balasan mereka yang setimpal. Siapa yang lihat tanpa bertindak disoal kerana tidak menjalankan amar maaruf nahi mungkar. Siapa yang sokong sistem ini tanpa ada niat untuk mengubahnya adalah fasik.

Shuaib: Suatu masa dahulu ada usaha melarang pinjaman untuk perkara yang tidak produktif.

Zakaria: Ya ini mengurangkan perbankan rizab pecahan tetapi tidak menghapuskanya.

Sistem sekarang menyokong dan mengekal suatu Sistem antarabangsa yang terus mengekal kekayaan Yahudi. Dengan kekuatan kekayaan ini Yahudi mengancam AlAqsa.

Adakah kita mahu jadi seorang Muslim yang baik secara individu sahaja, tanpa ambil pusing apa yang berlaku terhadap AlAqsa, atau menjadi seorang Muslim yang terima beban pembelaan AlAqsa wa ima sekecil mana cara pun sumbangan kita?

Sekiranya yang kita mampu buat ialah menolak sistem ini, mengapa itu pun kita tidak sanggup buat?!

Sekiranya kita masih dalam sistem ini berusahalah ubah dari dalam. Sokonglah orang yang diluar yang sedang berusaha mengubah sistem kearah yang lebih baik dan adil, dan kearah sistem yang tidak menyokong kekuatan kekayaan Yahudi untuk mentakluk AlAqsa.

Dari mana kah datangnya kekuatan kekayaan Yahudi yang sedang meratah dan menghina umat kita diGaza dan Palestin?!

Daripada sistem yang anda sedang amali sekarang.

Penjelasan

Perbankan rizab pecahan merujuk kepada sistem perbankan kita sekarang samada konvesyional atau Islam yang membenarkan bank- bank mencipta wang dari atas angin apabila bank-bank berkali-kali meminjam wang yang sama yang disimpan oleh pendeposit mereka. Contohnya pendeposit letak RM10,000 didalam bank dan ia diberi buku cek. Sistem perbankan akan meminjamkan duit RM10,000 ini, tolak rizab 2% kepada bank pusat setiap kali, sebanyak 25 kali menjadikan jumlah wang RM250,000 manakala wang sebenarnya hanya RM10,000. Mereka boleh buat demikian sebab pendeposit guna buku cek dan bukan tunai untuk buat bayaran. Bank-bank simpan sikit tunai sahaja bersandarkan pengalaman bahawa tidak ramai bayar dengan tunai. Akhirnya akan wujud 25 orang memegang buku cek yakin ia memilikki sebahagian dari duit RM10,000 yang sama itu. Semestinya kalau kesemua 25 orang itu minta keluarkan wang itu serentak mereka tidak akan berjaya kerana yang wujud hanya RM10000 sahaja. Inilah penipuan sistem bank kepada kita. Didalam Perbankan Patuh Syariah, untuk patuh Syariah kita hanya pastikan akad individu pinjaman/pembiayaan 25 kali itu betul ; kita tidak ambil pusing wang yang dipinjam/biayai kepada pelanggan sebenarnya tidak wujud didalam sistem. Ini meletakkan semua akad-akad individu itu diambang gharar yang besar menjuruskan kepada muamalat yang haram dan batil. Apa akan berlaku sekiranya kesemua ahli akad menuntut tunai dikeluarkan secara serentak?


Source : FB Page - Towards a Just Monetary and Financial System / Kearah Sistem Monetari dan Kewangan Yang Adil

No comments:

Post a Comment